Sunday, October 29, 2017

Pasal Memanah - Kenapa perlu buat Trial Session


Sebenarnya semua ni bermula disebabkan banyak peristiwa, bukan satu peristiwa.

Satu peristiwa, pelatih terus berhenti sebab kena berlatih memanah dengan budak yang baru datang pada hari itu. Macam fed up terus.

Satu peristiwa lagi, budak menangis bila diberi pegang busur

Dan macam-macam lagi peristiwa, dan akhirnya kami rasakan memang tak boleh bercampur budak baru nak mencuba dengan pemanah lain. Ye lah, ini bukan bola sepak, tendang je bola tu. Ini memanah, adab dan ilmu dia bukan boleh dapat macam gitu je.

Setelah berbincang dengan isteri, kami bersetuju untuk wajibkan sessi percubaan ataupun jawanya Trial Session untuk sesiapa yang baru nak mencuba memanah.

Trial session akan diajar:
- asas keselamatan keselamatan memanah
- asas adab di padang memanah
- asas cara pegang busur dan anak panah

Seperti pesan guru kami, kadangkala boleh nilai seorang pelatih baru tu masa sessi trial ini. Tapi itu penilaian awal, bukan bermaksud apa-apa. Ilmu untuk menilai tu, eloklah berjumpa dengan guru je. Tulis sini nanti timbul salah faham pulak.

Bila lepas sessi percubaan, terpulanglah kepada budak dan ibubapa mereka. Tak perlu letak harapan sangat, dan tiada rahsia sangat pun apa yang diajar dalam sessi tu. Teknik panahan ibu jari bersepah dalam YouTube. Kalau Allah panjangkan jodoh tu, ada la. kalau pergi ke arah lain, mungkin itu yang terbaik.

Wallahu'alam.

No comments:

Pages - Menu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...