Sunday, July 18, 2004

Review Komik:Lukisan Hati
Komik Remaja Bersiri




Pelukis: Anshari
Penulis: Azizi Hamzah
Bluncas Studio

Sedang aku jalan2 kat bandar tadi, ternampak satu komik yang agak tersorok di khalayak komik2 hong kong. mula2 ingatkan satu lagi tajuk komik hk baru, rupa-rupanya ia satu komik cinta remaja terbitan tempatan. dgn harga rm2.90 aku rasa ok la kot



komik ni mengisahkan kehidupan pelajar fakulti seni di satu IPT. bermula dgn perpisahan heroin dgn pakwenye, dan si hero bersama kawannya pula bertungkus lumus dalam pertandingan lukisan yang diadakan di fakulti diorg. hmm lebih kurang la intro nye.. (takmo spoil the story)

tebal komik ni dalam 40 muka dgn 9 muka warna dan 31 muka b&w. stroke anshari amat sesuai untuk genre ini, tetapi sikit komen aku dgn expresi muka yg tak begitu meyakinkan, selain itu artis seolah-olah mengabaikan background dalam panel, kejap ada kejap cincai kejap lawa. penggunaan pelbagai teknik dalam komik ini harus dipuji, namun begitu perlu lebih teliti dlm pewarnaan supaya tak nampak lekeh sgt noo..



storywise.. haa aku rasa ni la kekuatan komik ni. walaupun agak keciwa dgn artwerk, namun begitu setiap karakter diperkenalkan dan dikupas dgn cara menarik sekali. penulis berjaya membuat aku ternanti episod seterusnya. syabas aku ucapkan..

sekian review dari seorang tak pro. salah silap x cukup tolong betulkan dan tambahkan ok.. salam..

Posted at pergh.com

No comments:

Pages - Menu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...